8 dingen waarop jij moet letten om goede reacties te krijgen op je opdracht

Susan Mulder

8 dingen waarop jij moet letten om goede reacties te krijgen op je opdracht

Hoe kan jij ervoor zorgen dat je goede reacties krijgt op de opdracht(en) die je plaatst? Hoe vaak komt het wel niet voor dat je een opdracht plaatst omdat je snel een freelancer zoekt, maar dat de reacties op jouw opdracht eigenlijk niets zeggen?

“Ik ben beschikbaar”, tuurlijk anders hadden we je niet uitgenodigd; “Het lijkt me een leuke opdracht”, mooi, maar waarom dan en ben je ook geschikt voor deze opdracht?; “Ik heb ervaring”, natuurlijk is het fijn dat je ervaring hebt, maar hoeveel ervaring heb je en wat zijn de resultaten van eerdere vergelijkbare opdrachten die je hebt gedaan?

Korte reacties op jouw opdracht, die eigenlijk niets zeggen en er voor zorgen dat je meer contactmomenten nodig hebt met een freelancer voordat je weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Het zou natuurlijk veel efficiënter zijn als je in een oogopslag kan zien of een freelancer een goede kandidaat is of niet.

Dit kan te maken hebben met hoe jij de opdracht opgesteld hebt. Om de communicatie en inhuur zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, is het handig dat freelancers inhoudelijk sterk reageren op jouw opdracht, zoals jij dit verwacht. Daarom geven we hieronder 8 tips, waarmee jij de kans op goede reacties op jouw opdracht vergroot:

  1. Als eerste is het belangrijk dat je jouw project en de benodigde skills omschrijft. Een freelancer kan dan zelf goed inschatten of zij/hij geschikt is voor jouw opdracht. Wanneer de opdrachtomschrijving te weinig of niet de juiste informatie bevat, kan het zijn dat de (beste) freelancers niet reageren, omdat ze gewoonweg niet getriggerd worden.

  2. Belangrijk is om de omvang van de opdracht te vermelden. Dit houdt in welke periode en hoeveel uur per week jij graag een freelancer in dienst wil nemen. Ben je flexibel in de start- en einddatum? Vermeld dit dan ook. Freelancers kunnen dan checken of ze beschikbaar zijn en dit direct naar jou communiceren.

  3. Een uitgebreide opdrachtomschrijving zorgt ervoor dat freelancers met de juiste skills reageren. De toevoeging van een probleemschets kan hier zeker bij helpen. Wanneer jij een probleemschets beschrijft in de opdracht, kunnen freelancers ook een voorstel doen met hoe het probleem opgelost kan worden, hoe zij je uit de brand of verder kunnen helpen of hoe ze een verandering toe kunnen passen. Je zou eventueel ook deze vraag kunnen stellen in de opdrachtomschrijving.

    Een voorbeeld hiervan is: Je hebt een online marketeer nodig voor 24 uur per week op het gebied van SEO. Want je hebt geconstateerd dat er voor jouw bedrijf, een webshop voor leren tassen, nog veel te halen valt op het gebied van organisch zoekverkeer naar jouw website...maar je weet niet waar je moet beginnen. Beschrijf hoe breed of specifiek het probleem is waarbij de freelancer kan helpen en welke skills jij denkt die een freelancer nodig heeft om de opdracht goed te vervullen: wil je nieuwe landingspagina's die op het gebied van SEO goed ingericht zijn? Wil je blogs, advertenties, teksten, nieuwe opzet van je website, links naar je website of de Google indexering onder de loep nemen? Freelancers kunnen dan reageren met eventuele oplossingen, of ideeën die zij hebben om jou verder te helpen. Jij krijgt dan alvast een beetje inzicht in de werkwijze van de freelancer.

    Daarnaast kan je freelancers die zich bijvoorbeeld overschatten, of die net een specialisme in een andere richting hebben, vrij eenvoudig filteren. De ervaringen met soortgelijke projecten, het plan van aanpak, eventuele oplossingen voor het probleem en de motivatie van de freelancer zijn erg waardevol. Met deze inzichten wordt het voor jou ook makkelijker om de juiste freelancer te selecteren voor de opdracht.

  4. Ook is het nuttig voor freelancers als jouw opdrachtomschrijving inhoud bevat over de werksituatie waarin de freelancer zich gaat bevinden. Is dit op kantoor? Kan de freelancer vanuit huis werken? Is het overleg face-to-face of telefonisch? Hoe vaak hebben jullie eigenlijk contact? Werkt een freelancer op zichzelf of in een team? Je kan in je opdrachtomschrijving zetten wat jij het prettigst vindt, maar ook bijvoorbeeld dat de freelancer hier een vrije keuze in heeft.

  5. Sommige opdrachtgevers vergeten om de verwachte resultaten in de opdrachtomschrijving te zetten. Wanneer het voor jou duidelijk is wat de uiteindelijke resultaten moeten zijn, bijvoorbeeld het opleveren van een website, een X aantal behaalde nieuwe klanten of een nieuwe cursus ontwikkelen, benoem deze dan ook in de opdracht. Een freelancer kan dan voor zichzelf bekijken of het voor haar of hem haalbaar is om deze resultaten te realiseren.

    Het kan een bewuste keuze zijn om de resultaten niet in de opdrachtomschrijving te zetten, bijvoorbeeld als je hier nog geen uitspraken over kan doen omdat je hiervoor de expertise van de freelancer nodig hebt.  

  6. Freelancers zijn eager om een opdracht te krijgen, maar het aantal opdrachten trekt aan. Dat betekent dat jij als opdrachtgever jezelf ook aantrekkelijk moet maken voor freelancers. Waarom zouden zij juist bij jou een opdracht willen vervullen? Freelancers hebben een vakgebied gekozen waar ze een passie voor hebben en energie van krijgen.

    Vergeet clichés zoals 'ben jij die creatieve duizendpoot, een spin in het web of een schaap met 5 poten?' En heb je daarnaast ook nog 'geen 9:00 - 17:00 mentaliteit' en 'wil je werken in een dynamische organisatie?' 
    Schrijf gewoon een tekst die bij jouw bedrijf past, maar die ook nog eens van het beeldscherm springt zodat freelancers enthousiast worden tijdens het lezen van de opdracht.

  7. Geef in je opdrachtomschrijving aan welke ervaring(en) jij van de freelancer verwacht. Ben jij op zoek naar een junior? Of juist naar iemand die al veel ervaring heeft met jouw (type) opdracht? Wil je graag dat een freelancer eerdere opdrachten heeft uitgevoerd voor een bedrijf in dezelfde branche? Vermeld dit dan ook in de opdrachtomschrijving.

  8. Wees voorzichtig in het formuleren van eigenschappen die jij van een freelancer verwacht en ga na of de eigenschappen die je wil opnemen in je opdrachtomschrijving echt van belang zijn binnen jouw organisatie. Een eigenschap als ‘assertief’ kan freelancers bijvoorbeeld afschrikken als zij dit van nature niet zijn, maar misschien is assertiviteit helemaal niet nodig voor het uitvoeren van jouw opdracht.

    Als je een paar eigenschappen kiest die belangrijk zijn binnen jouw organisatie en/of bij de opdracht, vermeld dan waarom dit zo is. Is het bijvoorbeeld belangrijk dat een freelancer nauwkeurig is? Geef dan aan waarom nauwkeurigheid belangrijk is. Een verschil tussen nauwkeurigheid in communicatie of in nauwkeurigheid in het opstellen van rapporten of in andere werkzaamheden. Verbind om die reden eigenschappen aan de werkzaamheden die jij van de freelancer verwacht.

Wij snappen dat je niet alle tijd van de wereld hebt om een lange tijd op zoek te gaan. Wanneer jij deze tips gebruikt, zal de communicatie tussen jou en freelancers ongetwijfeld efficiënter worden. Er is dan geen lange communicatie en berichtuitwisseling nodig om achter extra informatie te komen.

Daarnaast zullen freelancers vanaf moment één weten of de opdracht voor hen wel of niet geschikt is en zullen dit aan jou doorgeven. Wordt de freelancer enthousiast van jouw berichtje? Dan kan jij ook een gerichte reactie verwachten, met meer inhoud dan ‘ik ben beschikbaar’ of ‘ik heb ervaring’. Misschien zelfs met een sneak peak in de werkwijze van de freelancer.

Hieronder twee voorbeelden van opdrachtomschrijvingen: 

Wat minder handig is:

Wat wel handig is: 

Jij zal zien dat de reacties op deze opdrachten ook heel erg zullen verschillen. Zo zullen freelancers veel minder uitgebreid reageren op de eerste opdracht. Wij hebben reacties voorbij zien komen zoals: 

En zullen de reacties op de tweede opdracht veel beter en inhoudelijker zijn, zoals de volgende:

Wat zie jij nog meer graag in een reactie van een freelancer op jouw opdracht? Of als je freelancer bent, wat zou jij graag zien in de omschrijving van de opdracht? Waar word je enthousiast van? Laat het ons hieronder weten.

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Ben jij wel of niet bereikbaar op vakantie?

Van de freelancers geeft 53,6% aan dat zij wel bereikbaar zijn voor (nieuwe) opdrachtgevers wanneer zij op vakantie zijn. 46,4% geeft aan van niet. Maar hoe doe je dat eigenlijk, wel of niet bereikbaar zijn tijdens je vakantie?

10 Stappen die jij moet doorlopen wanneer je freelancer wil worden

Wanneer je besluit om freelancer te worden, is het belangrijk dat jij een aantal zaken goed doorneemt omtrent het freelanceschap. Om deze reden hebben wij een checklist uitgebreid tot een flink 10 stappenplan met extra uitleg. Pak eruit wat voor jou nuttig is, zodat jij straks goed voorbereid bent op het eigen baas zijn.

Ben jij een inspirerende leider?

Een groeiende en innoverende economie met inspirerende bedrijven vraagt om inspirerende professionals. Maar hoe weet je eigenlijk of jij wel zo inspirerend bent? Of sterker nog, heb jij dit wel in je? Vandaag geef ik antwoord op deze vraag en help ik jou om nog succesvoller te worden in je werk als freelancer!

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.